Contact

Tuesday, June 26, 2012

Sopan santun amalan mulia

salam alaik..

Hari ni tetiba nak buat entry bengang~setelah terbaca satu status dari sorang brother di FB yang kononnya bengang dengan sorang sister tudung labuh sebab tak tahu guna
public transport untuk kemudahan pergi kerja.I was like what the....motif!!!

Then,saya cuba husnuzon(bersangka baik)..dulu..
maybe dia cuba untuk bagi nasihat untuk semua sister kat luar sana untuk berdikari..
but that thing comes again across my mind..when i started to  read his comment replied to those yang macam tak puas hati juga pada beliau lepas tu..

dari apa yang saya faham..he was trying to say something like..tolong la sister,aku ni datang jauh dari tut...but still aku boleh belajar hidup dekat kota ni ..aku lagi la anak orang susah...mak ayah blablabla..

then only saya faham..the REAL situation..
actually saya rasa dah banyak kes macam ni..
senang kata CEMBURU!
ya,saya tak menafikan ada betulnya apa yang ditegur untuk sister2 kat luar sana tu supaya berdikari but...
i think you can use a better words!!

or else instead of making improvement ..you are just destroying them..
dan lagi satu ..tak perlu rasanya setiap kali kita mahu menegur,,kita cuba untuk hanya mencari alasan dari perbandingan yang dibuat  pada diri sendiri.

You don't know the real situation..and plus who are we to easily judge the others?
they may looks like ....in front of you...
but who knows about what are they really looks like in front of God...
try to stand on their shoes..

Again...whatever it is..try to understand the situation 1st..
may be kelemahan dia dekat public transport..
so..better to help them..teach them..
daripada kita hanya berkata buruk pada sesama umat..
yang akhirnya membawa pada perbalahan..

solusinya dimana?
ermmmm~
tepuk kepala tanya akal..

p/s:terasa sebab dulu saya pun tak tau pasal public transport ..but then..Alhamdulillah i have learn!
              erkk~
              ...peace..no war.. :)

Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments: