Contact

Monday, January 18, 2010

Menangisi dosa!

Wahai kaum yang bertaubat , mari tangisi dosa ! Inilah saatnya berduka.Marilah kita tumpahkan air mata dan sesali jauhnya kita darinya membaik seperti semula.
Uban! Ye uban telah mengingtkan kita akan hancurnya tempat tinggal .Wahai y berpaling mest telah beruban,keranda telah menunggu!

Wahai y tersesat dalam keberpalingan!Wahai yang terlindung ditengah para pendosa!Siang kau mengejar dunia ,tatkala malam engkau tetidur dengan kelelapan.Ini sungguh sebuah kerugian !Jika masa muda berlalu tanpa laba di tangan ,tuamu hanyalah masa pencelik pemikiranmu.Anganmu terlalu panjang dan teramat jauh , padahal kubur telah semakin dekat memanggil.!

Melangkahlah dalam taubat,jambatan menuju kebaikan !Lautan maksiat seperti air lautan.Engkau telah melalaikan musim mudamu sehingga layu oleh racun perosak maksiat dan dosa!Ketika musim baru ,musim tua menjelang engkau pun menyesal?Jika taufik tidak terikut bersama hidupmu ,engkau akan menderita.Semoga Allah mengasihi orang y lemah..amin..

Apakah engkau ingin mendirikan bangunan y kekal?
walhal engkau tinggal disana hanya sekian?

Dibawah tanah,ye dibawah tanah tersedia tempat beristirehat
Untuk orang y setiap hari pasti diekori kematian..




Al-Hasan al-Bashri r.a.berpesan:“wahai manusia engkau memiliki dunia dan akhirat .janganlah engkau utamakan duniamu atas akhiratmu!demi Allah aku melihat kaum y mengutamakan dunia atas akhirat ;mereka celaka dan hina ,serta aib mereka terbuka.”

“wahai manusia ,juallah duniamu untuk akhiratmu,pasti kau beruntung pada keduanya . Janganlah kau jual akhirat untuk dunia ,engkau akan rugi pada keduanya .”

“wahai manusia kesulitan dunia tidak akan mencelakanmu bila kau memiliki simpanan kebaikan akhirat .Akankah kemudahan dunia yang kau dapat bermanfaat jika kau terhalang dari kebaikan akhirat!?”

“wahai manusia , dunia ini adalah binatang tunggangan.Bila engkau menungganginya ia akan memikulmu,.Bila kau memikulnya ia akan membuatmu binasa.”

“wahai manusia,engkau tergadai oleh amalmu ,datang menghampiri ajalmu,dan akan disingkap dihadapan Tuhanmu .bawalah apa y ada ditanganmu untuk menhadapi apa y ada didepanmu!Saat mati ,berita itu akan sampai kepadamu.”

“Wahai manusia,janganlah kau gantungkan hatimu pada dunia!ia akan menggantungkannya dengan gantungan terburuk .Merasa cukuplah wahai manusia dengan sesuatu y menghantarmu disisinya.”
                                           
                                                                                                                                                                         Bersambung……………………....

No comments: