Contact

Sunday, April 25, 2010

Apa khabar sahabatku disana?



Dalam hidup memang tak dapat dinafikan keberadaan insan yang bergelar kawan@sahabat memang amat penting.Tika ketawa dia ada..tika sedih,gembira..apatah lagi teruja.. dia adalah antara orang yang tersenarai didalam list anda untuk diberitahu dahulu.Semuanya kerana sesuatu yang anda peroleh itu pasti akan lebih seronok jika dikongsikan,begitu juga jika sebaliknya,apatah lagi bersama orang y seumur y pastinya mengalami benda y sama dengan kita.
Tetapi..jika dinilai semula,tidak semua antara mereka itu sesuai@sepadan dengan kita.Ada antaranya y jika sekali pandang(bak kata orang first impression)sahaja kita dah tahu y dia adalah orangnya..senang berdamping dengannya..bergelak ketawa tanpa perlu meng'cover'..tiada pembohongan y terpaksa...dll.Tetapi ada juga kes y sekali pandang anda sudah menyampah dengannya!~Mengapa ye??Ah!semua itu tidak perlu dizahirkan sebenarnya...Setiap manusia ada penilaian y tersendiri terhadap sekeliling mereka..namun jangan sampai ia merosakkan jiwa.
Terkadang ada juga peristiwa y boleh menyentap jiwa & kesabaran anda..namun apakan daya anda tidak boleh membenci dia.Mengapa ye??Jauh dilubuk hati anda ada y memujuk dan menyatakan bahawa"ahh..itu tidak mengapa..dia masih lagi kawan saya..dia tidak sengaja agaknya"
Ada pula yang menjadi rapat walaupun mereka sentiasa berselisih pendapat.Tak gitu??jangan menafikan!Yang lebih pelik adalah apabila rakan yang paling kita sayang itulah yang terkadang sanggup mengkhianati kita dan selalunya hubungan sahabat y seperti inilah yang tidak akan bertahan lama.Mengapa ye??

Yang sebenarnya pandangan kita terhadap orang lain itu adalah berdasarkan cerminan diri kita pada seseorang itu.Bukankah begitu??Kita benci melihat si A kerana kita benci personalitinya y menyerupai kita dlam pada kita membenci diri kita.Kita menyukai si B pula kerana kita tertarik akan perwatakannya y sememangnya menjadi dambaan kita untuk menjadi seperti si B!
Sebab itulah kadang kala jika kita melihat disekitar kita, orang y bejaya itu lebih ramai kawan@kenalannya dibandingkan pada mereka yang gagal.Orang y berjaya lebih banyak daya penariknya untuk dicontohi..

Maka bagi para remaja khususnya ,proses pemilihan rakan adalah amat penting.Ye,mungkin anda menginginkan kebebasan@freedom yang mungkin boleh anda rujuk daripada mereka2 y anda rasa berjaya disudut itu,namun jangan sampai anda salah memilih sahabat.Jangan dah terjatuh baru nk terngadah!~Nasihat saya,pastikan dahulu mindset anda ,,rakan yang bagaimana perlu anda cari, untuk dijadikan sebagai seorang sahabat,bukan hanya diwaktu suka tapi juga diwaktu duka.

Sahabat yang sejati mampu melakukan apa sahaja untuk memastikan sahabtnya y lain bergembira..
Tetapi bukn bermakna anda perlu bunuh diri jika kecewa ye!Itu amat bertentangan dengan Islam..

sahabat bukan suatu alat perakam untuk kita mengadu
sahabt bukan tmpat percutian y perlu dicari tika perlu tmpat berlindung
sahabat bukan wallpaper y sentiasa boleh tersenyum
sahabt bukan patung y tidak pernah merasa sakit
sahabt juga bukan
library y tahu akan semua benda
Ia adalah bebutir permata ditengah lautan biru..
Bersyukurlah kerana kita memiliki sebahagian daripdanya... :))

P/s:sahabt merupakan cerminan personaliti diri seseorang.Pernah dengar orang kata "nak kenal dia , kamu perlu kenal juga kawan-kawannya.."???





No comments: