Contact

Thursday, September 8, 2011

Aidilfitri dan adat kunjung-mengunjung.

Salam Alaik,

Pertama sekali saya dengan seikhlas hati ingin meminta maaf zahir & batin pada semua terutama pada para pembaca blog saya yang tak seberapa ni.Tak kiralah yang berada dalam ke luar negara,eceh….Maaf dipohon,ampun dipinta,jika pernah terlanjur atas segala benda .Kita kosong2 balik ye!

Kali ni saya nak berbicara mengenai adat berkunjung.Alhamdulillah tahun ni satu lagi sebab menjadi penguat serta pengukuh semangat saya untuk berkunjung kerumah sanak saudara.Almaklum orang yang dah tak da atuk ni lain fesyen nya kalau beraya.Kalau tak kena cara memang tak meriah.

Idea saya tercetus masa saya menziarah salah seorang adik beradik atuk(perempuan).Peh…muka beliau memang sebijik arwah atuk dulu..apalagi hati ni sayu je bila tengok muka dia..sampai nak makan kuih tu pun tunduk je.Kemudian saya tabahkan hati,buat muka selamba..minum air siram buatan sendiri(sirap pandan)!.Lagi la sayu hati ni.Sebab dulu atuk pun suka buat benda yang sama.

Apakan daya kuasa Tuhan bukan ditangan kita.Hikmah ziarah raya ni tadi sekali gus menjadi titik tanda untuk saya mengingati atuk saya.Mai kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah untuk mereka yang sudah tiada..Al-Fatihah!Bak kata pepatah dalam pada kita brgmbira,jangan lupa pada yang telah tiada.



Sekian.

No comments: