Contact

Tuesday, December 7, 2010

SALAM MAAL HIJRAH disambut dengan Salam tahun baru,semester baru serta orang baru.

salam 
ALLAH MAHA BESAR,MAHA PEMBERI REZEKI,MAHA MENGATAHUI.SUBHANALLAH.ALLAHUAKHBAR!.

Alhamdulillah..setakat ni rasanya segala yang pernah menjadi cita untuk divisikan dan dimotokan aq secara kasar boleh dikatakan menjadi untuk tahun ini.Sekarang aq rasa lebih bersemangat untuk melangkah ke tahun baru dengan semangat serta azam serta visi serta misi yang baru.Visi dan Misi tak semua yang perlu diganti kerna ia setengahnya jauh lebih kedepan telah dirancang dalam jangka masa 3 ke 4 tahun akan datang.Apa yang lebih perlu adalah semangat,azam, serta pendirian baru yang lebih jelas untuk lebih berdaya maju.eceeeewahhh! (>.<)

Bagi yang tak ingat atau terlupa atau tak perasan hari ni hari apa tu ..tak pelah ,meh aq tolong ingatkan..hari ni hari selasa...tak caya belek kalendar cepat..!Lepas tu jangan lupa sapa2 yang ada kalendar Islam tu tolong belek yang part tarikh dalam bulan Islam pula..hari ni 1 Muharam ,ye..hari ni satu Muharam..macam cepat je masa berlalu..Macam??bukan memang cepat??
Amacam??sempat tak panjatkan doa akhir tahun korang??harap2 semuanya dimakbulkan..Amin...Awal tahun pula bagaimana??Nah..aq kongsikan doa awal tahun yang boleh dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram...

Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata:
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan."

Doanya:
Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarga baginda dan para sahabatnya.
Ya Allah, Engkaulahyang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi kelebihanMu yang Maha Agong dan kemurahanMu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun ini aku memohon kepadaM perlindungan daripada syaitan yang direjam, dari sekalan kuncunya, tenteranya dan penolongnya. aku juga memohon perlindungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendoong ke arah kejahatan danmelalaikan dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diriku kepadaMu.
Selawat serta salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w. serta ahli keluarga baginda dan paa sahabat. Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam....Amin...



Keseluruhannya boleh dikatakan terbaiklah untuk tahun ni(entah kenapa suka sangat guna perkataaan 'terbaik' ni sejak kebelakangan ni...communication make us in variety!).Terus timbul hasrat diri untuk jadi yang lebih baik especially dalam semester baru yang bakal aq hadapi ni.Sebabnya result keluar semalam tepat2 le pada akhir Zulhijjah.Tau apa makna disebaliknya??Maknanya aq kena la ubah sikap diri..yang mana2 negatif tu fikir2lah macamana nak buat dia turn to be positif...ye tak??tak mau malas2 lagi ..tak mau ada study akhir masa...tak mau childish terlebih2 lagi...tak mau keras kepala sangat lagi..(sangat??maknanya nk juga lagi??hehe)..tak mau ada ego bin kedekut yang kadang menguasai diri tanpa disedari...tak mau lalai tak mangga kenderaan sebab murah hati nak bagi orang curi lagi...tak mau jadi penakut lagi..(takut ker..kah3),tak mau banyak mulut pada yang tak sepatutnya,tak mau tak dengar omongan ibu bapa kesayangan,tak mau tertidur dalam kuliyah..(ter...ye,bukan sengaja..),tak mau langgar prinsip diri,tau mau tinggalkan kewajiban pada orang sekeliling..(ee..jahatnya.. T__T),tak mau lupa diri,tau mau tak sayang diri...tak mau...erkkk da syok sendiri la pulak..banyak beno tak mau.hehe (^.^)

Result??apa citer??senang je tepuk tangan,habis cerita.kan2??.Samada memilih untuk mendengar@berkata, "Alhamdulillah ok der...aq memang tak sangka..(ayat yang sama tiap semester untuk mewujudkan rasa teruja dalam diri...errkk~)" atau "Alhamdulillah, aq syukur sangat Tuhan da bagi aq peluang belajar pun da cukup baik..." atau "Alhamdulillah...aq lulus semua!" atau "Alhamdulillah walaupun ada yang tidak seperti yang dijangka dan diharapkan aq masih mempunyai masa dan keazaman untuk memperbaikinya.."

Yang mana yang paling best untuk diucapkan dan didengar??huh,pada aq semuanya sama..semua ayat tu dapat menunjukkan tanda syukur seseorang...dan kalau kita bersyukur InsyaAllah Tuhan akan bagi lebih lagi depend on usaha kita in the future..tak gitu??sooooo, you have to make changes la untuk berjaya dimasa depan ..Iman dan Taqwa???Itu yang lebih utama.Tak semesti bila korang dah berjaya didunia dah tentu2 nanti akhirat punya cerita korang dah boleh lepas pun...semuanya sama kena beringat..Yang berjaya ke tak ke..semua ada ujian2nya ...cuma kadang yang gagal tu lebih jelas akan apa yang dihadapi..tu untungnya..tu orang selalu kata semua yang berlaku tu ada hikmahnya.Pada yang berjaya tu Alhamdulillah mudah2an usaha dan kejayaan anda diterima dan dapat dilihat yang Maha Esa kelak,two rewards disitu...yang tak pula jangan risau...InsyaAllah kalau benar jalan usha anda one  reward in your hand already.Don't worry...Ditambah dengan rasa sabar..huh ganjarannya lagi tak terlangkau dek pengiraan kita. =) .Tapi ingat bukan yang gagal je kena sabar.

'Fikir-fikirkan dan selamat beramal..'

p/s: pada kawan2 ..korang semua tetap bergelar kawan pada aq walau setinggi atau serendah mana korang ketika duduk mahupun diri, ;p .Don't give up.I want to hold the scroll with all of you!!!!make sure that! :))

2 comments:

pemadam said...

salam tahun baru.

semoga apa yang akn di motokan utk tahun ini berjaya hendaknya. amin..

jia

AiNuL said...

salam tahun baru juga..

Begitu juga hendaknya untuk kamu..
:))