Contact

Wednesday, June 15, 2011

DIARI FACILITATOR : motivational camp with orang asli

salam,

Hari ni saya nak cerita pasal kem motivasi yang telah melibatkan belia- belia dari kampung orang asli kg.sg gapoi,bentong.

Nak dijadikan cerita , kami (warga TA n STUFF UIAM )semua ni terus termangu masa buat meeting hari tu , sebab aspectation kami sebenarnya dia orang akan hantar remaja yang masih bersekolah.Namun apa yang telah memeranjatkan kita orang adalah list nama yang dihantar kepada kami sebelum program mengatakan kebanyakan mereka adalah baya-baya kami!Hanya 4 daripada peserta remaja orang asli ni yang beragama Islam.Manakala yang selebihnya Atheist.

Apa lagi rombakan program mula dibuat sedikit demi sedikit.Saya telah ditugaskan sebagai salah seorang PRS(pembimbing rakan sebaya) bagi program motivasi kali ni.Tapi overall memang best!Dapat pula satu group dengan adik,abang and akak yang sporting.Ada diantara mereka yang baru berusia 17 tahun pun sudah berkahwin.

Bila ditanya , sebilangan menjawab duduk dirumah pun tidak buat apa.Kahwin sajalah..Itu mentaliti mereka..Setiap seorang dari kami ditugaskan diamanahkan untuk menjaga kebajikan seorang peserta.
Saya diamanhkan untuk menjadi PRS kepada pengiring mereka,yang kami kenal sebagai kak yong berumur 27 tahun.Beliau seorang yang sangat sporting.

Objektif utama kami adalah bagi meningkatkan keyakinan diri mereka ..
Pada mulanya melihatkan saya yang mungkin dikatakan agak pendiam,ada yang meragui kebolehan diri untuk menjadi prs untuk program kali ini.T__T.Namun ALhamdulillah segalanya telah berjalan dengan lancar dan ucapan tahniah telah diberikan oleh si pemberi kepercayaan kepada kami. Saya sendiri tidak menyangka hubungan yang terbina tidak sampai 2 hari itu telah membawa pelbagai makna pada kami semua.

Dipenghujung program , kami ada mengadakan sesi beramah mesra sebagai tanda kata akhir kami sebelum menutup program dalam setiap kumpulan.Tidak menyangka ada diantara mereka(remaja orang asli) itu yang seperti mahu menitiskan air mata bila mendengar kami mengatakan bahawa ini adalah acara terakhir kami.Pada mulanya saya terkejut ,difikirnya mana silap kami?.Untuk pengatahuan anda semua mereka ini adalah golongan yng sensitif ,kerana mereka masih berada dalam lingkungan zon SELESA mereka.Tugas kita,kita perlu sama-sama membawa mereka untuk meneruskan pembangunan negara dimasa akan datang supaya merreka tidak ketinggalan hendaknya .

Ada juga yang mulanya sungguh pemalu , mula menunjukkan keyakinan diri untuk bersuara pada akhirnya.Mahu tidak mahu saya juga turut terikut-ikut untuk menjadi sehabis sporting dihadapan mereka supaya dapat menjadi contoh yang baik bagi mereka...InsyAllah.

Yang lebih terharu dalam ramai-rami peserta tu,ada yang masih menanyakan dan sempat menyampaikan salam kepada saya ketika mahu pulang,sedangkan mereka hanya saya kenal ketika sempat berbual sedikit ketika makan petang bersama..

Overall,nampaknya program kami memberikan impak yang positif bukan sahaja kepada para remaja orang asli,bahkan juga kepada kami..Alhamdulillah..


p/s: semoga kita ketemu lagi&..semoga ukhwah yang dibina tidak terhenti disini.. =)

No comments: